042-16 90 30 info@navetanalytics.se
Select Page

STARKA

I tre generationer har familjeföretaget STARKA varit med om att bygga Sverige. Att förvandla grus till nära nog guld, eller åtminstone bestående, funktionella och vackra hus och markprodukter är STARKAS passion och affär. När det var dags att sälja av en mindre del av verksamheten valde STARKA att ta hjälp av Navet Analytics. Den första november stängdes framgångsrikt försäljningen av STARKAS verksamhet inom fabriksbetong till Betongindustri AB.

Kristianstadföretaget STARKA har sedan koncernchef Lenas Holsts farfar Ynge Persson startade verksamheten 1930 utvecklats starkt, genom tre generationer. Idag är man specialiserade på prefabricerade betongelement, VA, markprodukter och stödmurar. Ett fokus som ledde till att STARKAS ägare för ett drygt år sedan beslutade att hitta en ny ägare till verksamheten fabriksbetongstationer i Kristianstad och Södra Sandby. Men att försöka sig på att genomföra affären själva var aldrig ett alternativ.

– Vi förstod direkt att vi behövde extern hjälp med att förbereda oss, hitta rätt köpare och genomföra affären. Eftersom vi redan 2011 faktiskt köpte ett företag som såldes med Navet Analytics som rådgivare, C Holmqvist Entreprenad, hade vi positiva erfarenheter av Navet Analytics och visste vad de gick för. Därför gick vi rakt på dem när det var dags att genomföra vår första transaktion, utan att ens titta på alternativ, berättar Lena Holst, koncernchef STARKA.

Kärlek till betong driver tillväxt
Innan vi låter Lena berätta om genomförandet av affären måste vi stanna upp för att ge huvudpersonen i den här historien rättmätig uppmärksamhet. Nämligen ämnet för STARKAS snabba tillväxt och expansion. Betongens kraft.

– Betong är ett fantastiskt material! Med betong kan man skapa starka, funktionella och vackra miljöer och byggnader som håller väldigt, väldigt länge. Under de senaste 15 åren har platsbyggnation minskat och istället kan vi erbjuda prefabricerade stommar och element som byggs med kvalitet inomhus och som effektivt kortar tider på byggarbetsplatser. Utan tvekan har användningen av betong genomgått en fantastisk utveckling och vi med den, säger Lena.

STARKAS första avyttring
Efter att STARKA själva köpt tre bolag i ”3:e generationens regi” var det så dags att 2018 genomföra den första avyttringen. En ny erfarenhet som Lena och hennes delägare och styrelse förstås skulle hantera parallellt med vardagens många sysslor som företagsledare. Även om projektet gick som på räls hela vägen var det ändå en tålamodsprövande erfarenhet för Lena.

– Jag måste erkänna att trots att det ”bara” tog sex månader tog det mer tid än jag först trodde. Det blev också snabbt tydligt för mig vilket bra beslut det var att ta in Navet Analytics expertis. Deras tydliga process hjälpte oss till en bra affär med en köpare som vi verkligen tycker är bra för verksamheten och de åtta medarbetare som följde med över till den nya ägaren, säger Lena.

Navet Analytics fick lotsa STARKA genom hela processen med allt vad det innebär i att förbereda och genomföra en försäljning. Analys, skapa ett prospekt, sondera marknadens intresse, hitta skarpa intressenter, ta beslut om short list och slutligen genomföra affären. Med två vinnare, både säljare och köpare.

– När jag nu har genomfört min första försäljning har jag lärt mig hur viktigt det är att ta hjälp av duktiga konsulter och experter. Under perioder var det väldigt intensivt och massor av information togs fram. Att samarbeta med en partner som både kan ingjuta förtroende hos säljare och köpare är A och O för en lyckad affär. När det kommer till något så viktigt som att köpa eller sälja ett företag ska man inte snåla på kvalitet eller samarbetspartner, då är det bättre att betala lite mer och få ett gediget arbete gjort. Ungefär som med betong och hus, avslutar Lena Holst med ett skratt.

Bravida

Staffan Påhlsson började 1978 som elektriker i installationsföretaget Bravida. Idag är han...

read more

Riksbyggen

Riksbyggen är en värderingsstyrd samhällsbyggare med uppdrag att skapa hållbara boenden. Det har...

read more

Boxon

500 000 kronor. Det blev kostnadsbesparingen som Boxon skapade i samarbete med Navet Analytics....

read more

Pharmaxin

Att sälja ett bolag är något alldeles särskilt. Att sälja sitt livsverk ännu större. Men går det...

read more