042-16 90 30 info@navetanalytics.se
Select Page

Pharmaxin

Att sälja ett bolag är något alldeles särskilt. Att sälja sitt livsverk ännu större. Men går det att både äta kakan och behålla den? Jo faktiskt visar det sig vid försäljningen av Pharmaxim. Navet Analytics möter VD Ove Ohlson som sedan cirka 25 år varit med om att utvecklat verksamheten som nu fått en ny ägare med hjälp av Navet Analytics.

Ove Ohlson, vad är Pharmaxim?
Till att börja med är det mitt yrkeslivs livsverk, tillsammans med vår huvudägare Lars Wahlström och övriga delägare. Vi har arbetat nära ihop och med ungefär samma produkter i snart 30 år. Pharmaxim bildades 2004 som en avknoppning när Pfizer köpte Pharmacia och vi tog över verksamheten inom veterinärmedicin och förebyggande djurhälsovård. Vi har gått från en omsättning på cirka 50 miljoner till 250 miljoner kronor och även utvecklats inom konsument­marknaden. Det har varit en fantastisk resa som nu fortsätter, fast i ett annat ägande och där jag går från att vara Vice VD till VD.

Varför ville ni sälja ert livsverk?
Vi har under en tid letat efter en ordning för succession eftersom vår huvud­ägare och min medgrundare Lars ville trappa ner och samtidigt ta ansvar för att företaget skulle kunna utvecklas vidare självständigt. För oss var det viktigaste att säkra att en ny ägare skulle vara långsiktig och engagerad.

Varför tog ni hjälp av Navet Analytics med att sälja bolaget?
Vi försökte initialt på egen hand med några industriella intressenter. Då insåg vi hur mycket arbete det är med att lyckas sälja ett bolag på ett bra sätt och att just hitta en långsiktig ägare som var beredd att ta över med ansvarskänsla. I februari 2017 startade vi projektet med Navet Analytics och deras rådgivare i projektet. Ett år senare var vi i mål med försäljningen till Bolagsgruppen Lotorp AB.

Hur skulle du beskriva  processen?
Utan tvekan är den “pulshöjande”  och emellanåt mycket intensiv. Jag erkänner att det ibland varit frustrerande och tufft att hinna med, givet att man samtidigt ska driva en stor verksamhet och utveckla den. Det har under perioder varit dagliga kontakter med Navet Analytics, men just tack vare att vi fick extern hjälp blev processen hanterbar och lyckad. Det var första gången jag varit med om att ta in en extern transaktionsrådgivare vid en försäljning och det var ett mycket bra beslut.

Vilka var Navet Analytics viktigaste bidrag till försäljningen?
Först och främst att de hittade en köpare och att vi kom i mål. Navet Analytics team var duktiga på att genomlysa verksamheten och beskriva den på ett attraktivt sätt för intressenterna. Till skillnad från oss i bolaget var de inte hemmablinda utan såg saker som vi inte såg själva och som kunde bidra till en attraktiv presentation av bolaget. Presentationsmaterialet blev väldigt bra och kunde strukturera ut en rad olika USP:ar i bolaget som vi själva faktiskt inte riktigt sett. Navet Analytics kunde erbjuda ett brett kontaktnät av potentiella köpare och en personlig relation till flera av dessa. Navet Analytics insatser var viktiga även i slutskedet för att få affären i mål och koordinera alla steg. För mig var det lite extra spännande eftersom jag både var säljare och skulle fortsätta som VD.

Blev det en bra försäljning?
Jag skulle vilja uttrycka det som att vi ”fick hyggligt rätt betalt” för företaget. Som säljare förväntar man sig alltid mer och som köpare det motsatta. Det är nästan en naturlag men vi är väldigt nöjda och det viktigaste för oss var att säkerställa att den nya ägaren skulle låta Pharmaxim leva vidare i egen regi och fortsätta utvecklas som eget företag. Detta lyckades vi med och är glada att vi fick en ny ägare i Bolagsgruppen Lotorp. Ännu en glädje är att vi hittat en lösning där jag fortsätter som VD och vår huvudägare och grundare Lars fortsätter som konsult och kommer att vara engagerad i företagets utveckling. På så vis klipper vi inte tvärt av navelsträngen med vårt livsverk utan fortsätter på resan och kan se vår ”bebis” fortsätta att utvecklas och växa.

STARKA

I tre generationer har familjeföretaget STARKA varit med om att bygga Sverige. Att förvandla grus...

read more

Bravida

Staffan Påhlsson började 1978 som elektriker i installationsföretaget Bravida. Idag är han...

read more

Riksbyggen

Riksbyggen är en värderingsstyrd samhällsbyggare med uppdrag att skapa hållbara boenden. Det har...

read more

Boxon

500 000 kronor. Det blev kostnadsbesparingen som Boxon skapade i samarbete med Navet Analytics....

read more