042-16 90 30 info@navetanalytics.se
Select Page

LGL Construction

Från 7 till 233 miljoner kronor i omsättning… på 34 år. Ett livsverk och ett strålande exempel på hur både en ansvarstagande exit och generationsväxling kan lägga grunden för ett ökat framtida värdeskapande. Snart ett år efter att Mats Holmqvist sålde LGL Construction till Dacke Industri har sonen Fredrik axlat VD-rollen och företaget strävar mot nya höjder. Navet Analytics agerade rådgivare genom hela processen.

Industriföretaget LGL Construction i Smålandsstenar togs över av Mats Holmqvist 1987. Sedan dess har företaget, med bland annat tillverkning och montering av stålhallar och stomsystem för handel, bostadshus och kontor, haft en imponerande tillväxtresa. Efter 34 år valde Mats i maj 2020 att lämna över nycklarna till den nye ägaren… och VD-posten till sonen Fredrik som kommit in i verksamheten sedan några år. Den givna sportfrågan lyder därmed. Hur känns det så här snart ett år senare och hur blev det?

– 34 år är en lång tid och jag har haft en fantastisk resa, så självklart vad det en vånda att till slut sälja bolaget. Varje dag var ett nöje att gå till jobbet och det har varit en ynnest att få arbeta med fina kollegor och långa, starka kundrelationer. Under säljprocessen släppte jag alltmer taget och är väldigt glad att min son har tagit över VD-rollen. Så trots att jag avslutade min anställning i bolaget har jag daglig kontakt med verksamheten genom Fredrik, om och när han vill ha min hjälp, säger Mats.

Ansvarstagande för medarbetare och kunder
Genom hela försäljningsprocessen var Mats mån om att hitta en varsam köpare av LGL som skulle låta företaget växa vidare av egen kraft och fortsätta skapa goda resultat. Med samma värdegrund och kundsyn som tidigare. Att sörja för företagets anställda och bolagets betydelse för bygden var i fokus för Mats. Ett år efter försäljningen är ledningsgruppen orörd, omsättning och resultat fortsätter på sin starka bana och Mats kan med rak rygg möta både sina tidigare medarbetare och bolagets nya ägare.

– Efter att ha levt med företaget i många år ville jag inte sälja till vem som helst. Tillsammans med Navet Analytics duktiga konsulter var jag noggrann med research och pratade med flera personer som tidigare sålt sina bolag till Dacke Industri, för att förvissa mig om att de var rätt köpare för LGL. Det är hjärtvärmande att se att det blivit mycket bra för medarbetare och kunderna, säger Mats.

Rekommendationer riktade Mats mot Navet Analytics
Så hur gjorde då Mats när beslutet var fattat om att sälja företaget? Hur går man egentligen tillväga för att hitta rätt rådgivare i en process som skojfriskt kan liknas vid att lösa Rubiks kub i en snurrande torktumlare. Jo man drar en livlina till en vän förstås.

– Jag fick helt enkelt en rekommendation av en vän att Navet Analytics var duktiga. Vi träffades och de fick förtroendet att lotsa mig igenom försäljningen. De tog en fast hand om en massa möten och allt som krävdes. De var både väldigt pålästa och har stor erfarenhet av både industriföretag och försäljningsprocesser. Dialogen var bra, de skötte sig helt enkelt fint och kan varmt rekommenderas, konstaterar Mats.

Men blev det inte plötsligt väldigt tyst och tomt i kalendern när affären var klar Mats?

– Nejvars. Trots att jag aldrig riktigt vurmat för konsulter så har jag själv blivit en konsult till LGL, så nu tycker jag konsulter är jättebra, säger Mats med ett skratt och fortsätter. Att fortsätta jobba, fast lite mindre, håller själen och knoppen fräsch. Jag har fortsatta kundrelationer med trogna kunder till LGL. Att sitta och rulla tummarna är inte min grej så jag vill gärna bidra till företagets fortsatta framgång, avslutar Mats Holmqvist.

STARKA

I tre generationer har familjeföretaget STARKA varit med om att bygga Sverige. Att förvandla grus...

read more

Bravida

Staffan Påhlsson började 1978 som elektriker i installationsföretaget Bravida. Idag är han...

read more

Riksbyggen

Riksbyggen är en värderingsstyrd samhällsbyggare med uppdrag att skapa hållbara boenden. Det har...

read more

Boxon

500 000 kronor. Det blev kostnadsbesparingen som Boxon skapade i samarbete med Navet Analytics....

read more