042-16 90 30 info@navetanalytics.se
Välj en sida

Gate Rehab Development AB

Försäljningen av Gate Rehab Development AB styrdes i hamn av Navet Analytics

Sexton år efter att han grundade sitt livs andra framgångsrika företag inom hjälpmedelsprodukter var det dags att checka ut och ta nästa steg i karriären. Mitt i covid-pandemins brinnande start sålde och överlåt entreprenören Boris Claesson sitt företag Gate Rehab Development AB till en engelsk köpare, tillika en leverantör. En affär som med trygg hand styrdes i hamn av Navet Analytics rådgivare.

Det svenska hjälpmedelsföretaget Gate Rehab Development AB bildades 2004 i småländska Reftele med affärsidén att utveckla nya produkter för förflyttning och hygien, däribland en banbrytande version av gåbordet. Bakom satsningen stod Boris Claesson med erfarenhet från sitt första företagsbygge inom hjälpmedel, företaget Dolomit i Anderstorp, som han tillsammans med sin kompanjon sålde 1998. Så när Boris och hans två delägare 2019 beslutade sig för att söka en ny, ansvarstagande och ambitiös ägare av Gate, valde de att ta kontakt med Navet Analytics.

– Jag hade inte tidigare hört talats om Navet Analytics men fick starka rekommendationer och tog kontakt eftersom jag insåg att vi behövde hjälp med att hitta bästa möjliga köpare av Gate. Det beslutet har jag verkligen inte ångrat. Efter att ha sålt ett företag tidigare har jag förståelse för hur mycket arbete det är att sälja ett företag och att en duktig rådgivare kan vara skillnaden mellan flipp eller flopp, säger Boris Claesson, grundare av Gate och tidigare delägare.

Stöd från prospekt till closing
Trots att Boris alltså framgångsrikt sålt ett liknande bolag tidigare och förmodligen teoretiskt hade kunnat hantera en försäljning i egen regi…kom han aldrig på tanken att försöka. Istället föll valet på Navet Analytics tydliga process och rådgivare som steg för steg navigerade Boris och medägare fram till bläck på papper. Jämte att ta fram ett starkt prospekt, söka efter rätt intressenter, hantera prospektlistan, due diligence och inte minst bidra i emellanåt heta förhandlingar, uppskattar Boris särskilt Navet Analytics engagemang och kunskap.

– Det var tydligt att Navet Analytics hade gedigna erfarenheter av att köpa och sälja bolag och att de förstår sig på industriföretag. Vi fick en personlig kontakt och förtroende för varandra. Att sälja företag handlar väldigt mycket om förtroende, ett nyckelord helt enkelt. Sedan är det väldigt skönt att ha en lugn och stabil rådgivare i rummet när förhandlingar ibland hettar till och det gäller att hålla huvudet kallt. Navet Analytics var väldigt engagerade och skickliga i och att balansera envisa smålänningar med engagerade engelsmän, säger Boris och skrattar.

Extra utmanande att sälja till utlandet
Och trots att det fanns flera svenska intressenter på den potentiella köparlistan drog det engelska företaget Direct Healthcare Group till slut det längsta strået. En leverantör till Gate sedan tidigare och en koncern med ambitioner att växa in i Skandinavien. Men att sälja bolag utomlands har sina utmaningar berättar Boris.

– Utan tvekan är man ute på lite tunnare is om man ger sig på att sälja sitt bolag i en annan kultur, vilket gör behovet av en skarp rådgivare extra viktigt. Risken är stor att advokatkostnader blir högre eftersom man vill ha dubbla hängslen och livremmar och processen blir mer krävande med en utländsk köpare. Det är i varje fall min erfarenhet efter att nu ha sålt företag till Tyskland och England, säger Boris.

Mot bättre affärer i framtiden
För köparen Direct Healthcare Group blev småländska Gate, som namnet antyder, en port till en ny marknad. Redan under 2020 genomfördes flera tilläggsförvärv och till Boris stora glädje har Gate, trots att covid-pandemin slog till, lyckats uppnå alla projektioner som utlovades i försäljningen.

– Det gör mig stolt, lättad och glad att trots att våra nya ägare ännu inte haft möjlighet att besöka bolaget p.g.a pandemin, så har företagsledningen levererat på alla utfästelser. Alla projektioner har infriats med råge, köparna är mycket nöjda och framtiden ser ljus ut för Gate. Tänk att det är möjligt samtidigt som vi upplever en världsomspännande pandemi, avslutar Boris Claesson.

Boris tre tips när du ska sälja ditt företag
Fundera på VEM du säljer till. Om det är viktigt för dig personligen att företaget lever vidare på orten och hur medarbetarna ska fortsätta utvecklas så är det värt att fundera på ”arvet” efter din försäljning. Högsta pris kanske inte alltid vinner.
Välj (bra) rådgivare. Även om du kanske redan har potentiella köpare i ditt nätverk…ta hjälp! Bra rådgivare är alltid värda sitt pris och gör processen oändligt lättare. Dessutom är deras avlastning ovärderlig under säljprocessen då man själva måste ha tid över att faktiskt driva sitt företag och leverera resultat. Det är annars lätt att bli helt uppslukad av M&A processen.

Var beredd på ”dagen efter”. Första gången jag sålde ett företag var jag inte mentalt förberedd på hur tyst det skulle bli när avtalet var undertecknat. Det blev tyst i telefonen och tomt i mailen! Skaffa dig mental beredskap och en plan så att du inte överrumplas av att plötsligt vara bortkopplad.

STARKA

I tre generationer har familjeföretaget STARKA varit med om att bygga Sverige. Att förvandla grus...

läs mer

Bravida

Staffan Påhlsson började 1978 som elektriker i installationsföretaget Bravida. Idag är han...

läs mer

Riksbyggen

Riksbyggen är en värderingsstyrd samhällsbyggare med uppdrag att skapa hållbara boenden. Det har...

läs mer

Boxon

500 000 kronor. Det blev kostnadsbesparingen som Boxon skapade i samarbete med Navet Analytics....

läs mer