Navet Analytics AB genom drygt 40 år
En inspirerande framgångsresa genom ett ständigt förändrat landskap
Bolaget befinner sig sedan 40 år tillbaka på en resa genom ett landskap i konstant förändring. Många gånger med böljande, mjuka kullar och dalar som omgivning, ibland med dramatiska stup och branta berg i fonden. Vissa sträckor präglas av ljus och solsken, men under resan har det även funnits tider med skymning och annalkande mörker. Miljön som beskrivs är Sveriges ekonomiska nutidshistoria och konjunktur. Det är detta landskap som är i fokus för oss och våra kunder. Navet Analytics har alltid blicken fokuserad på det skiftande landskapets förändring och påverkan för att kunna svara på våra uppdragsgivares ständiga fråga: vart är vi på väg?
1980-talet, avgång och spårbyte
Bolagets grundare Rolf Persson var verksam inom reklam och kommunikation under 1970-talet. I det arbetet märkte han att det fanns ett stort behov av omvärldsinformation hos de kunder han arbetade med främst inom industri och byggsektor. Så föddes idén till marknadsanalysföretaget Industrifakta som grundades 1978. Till en början dominerades projektportföljen emellertid av reklamuppdrag. Det fanns ett visst motstånd att köpa in marknadsundersökningar eftersom branschen troligen inte var mogen, dessutom präglades slutet av 1970- och början av 1980-talet också av lågkonjunktur. Det var genom kollektiva kartläggningar av byggmarknaden och sammanställning av informationskällor som det tog fart. Förmedling av statistisk information, bygginvesteringarnas utveckling samt beräkningar av byggnadsbeståndet var också efterfrågat. Detta var i en tid då information var svårtillgängligt för kunderna. Mot slutet av årtiondet tog även konjunkturbevakning och prognosarbetet fart, något som under många år bildade stommen av bolagets verksamhet.
1990-talet, det drogs i nödbromsen
Efter några år av stabil tillväxt i slutet av 1980-talet drabbades Sverige i början av 1990-talet av en finanskris och bostadskrasch. I denna turbulens började bolaget alltmer att arbeta med konjunkturrapporter, framtidsstudier och omvärldsbevakningar åt arbetsgivarorganisationer och branschorgan. I tider av kris och osäkerhet är behovet av information särskilt stort. Branschorgan har en viktig roll i att stödja sina medlemmar och planera aktiviteter för branschens bästa. Sedan dess har bolaget ett fortgående och ständigt utvecklande samarbete med Sveriges största och viktigaste branschorganisationer inom samhällsbyggarsektorn. Att ha en bra jämvikt mellan privata och offentliga beställare ger dels en nyttig balans när det gäller uppdragens karaktär, dels skapar det långsiktig stabilitet, eftersom dessa aktörer är aktiva beställare även i en lågkonjunktur.
2000, ångan uppe
Slutet av 1990-talet bjöd på sällan skådade tillväxttal i ekonomin och IT-euforin visste inga gränser. Den nya ekonomin var född. Alla vet hur det slutade den gången när IT-bubblan sprack kring 2000. Bolaget expanderade sig ur den krisen och hade nu en bra mix av olika uppdragstyper och beställare. Varje år gjordes en egenfinansierad kartläggning av byggmarknaden med skiftande fokus. Konjunkturrapporterna ökade i omfattning och hittade också många nya kunder. Vårt goda rykte i branschen innebar att vi medverkade i flera prestigefulla utredningar av offentlig karaktär.
2011, nytt draglok och extra kol i pannan
Det hade under flera år funnits en tanke hos Rolf att sälja bolaget. Det var dock viktigt att bolagets organisation, välkända namn och upparbetade kundportfölj fick leva vidare. Valet föll på Navet och affären slutfördes 2011. Tack vare detta steg fick bolaget möjlighet att fortsätta sin resa. Samtidigt förändras marknaden. Information är inte längre en svårtillgänglig beställningsvara och kundernas egen omvärldsbevakning blir alltmer sofistikerad. Detta har inneburit, under de senaste åren, viktiga steg i utvecklingen. I större utsträckning arbetade man, vid denna tid, med fördjupade konsekvensbeskrivningar och rådgivning samtidigt som man tillsammans med kunderna skapar unika paneler med skräddarsydd och anpassad bevakning och statistik. Det nära samarbetet och den återkommande kommunikationen med kunden har blivit allt viktigare och uppdragen alltmer kundspecifika. Genom att vara lyhörda för kundens skiftande informationsbehov lyckas vi hela tiden anpassa vår verksamhet. Det ställer krav på medarbetarna och utmanar organisationen på ett kreativt och utvecklande sätt.
2020, på väg in i framtiden
Olika slags AI baserade analysverktyg och metodiker etableras på marknaden och vi tar steget tidigt genom att bli exklusiv nordisk partner powered by Quilt.ai. I praktiken den största investeringen som skett i bolagets historia. Nu kan vi erbjuda marknads- och omvärldsanalyser även med hjälp av articifiell intelligens (AI). Det blir en intensiv läroresa där pandemin utmanar alla verksamheter. Bolagets nuvarande verkställande direktör Ulrik Szokolay tillträder som Vd och tillför ny och mycket värdefull kunskap och nätverk inom strategisk varumärkesrådgivning. Bolaget startar därigenom en fortsatt expansionsresa och under 2023 lämnar bolaget Navetkoncernen och förvärvas av styrelse-ledamöterna och management.
Lyhörda, kreativa, pålitliga och stabila medarbetare
Navet Analytics har levererat strategiskt beslutsunderlag i 40 år. Att ett litet företag har kunnat överleva så länge är imponerande. Lika positivt anmärkningsvärt är den låga omsättningen på personal. En viktig förklaring finns i vår företagskultur. Varje medarbetare har speciell kompetens, som det ges stora möjligheter att ge utlopp för. Det ställs samtidigt stora krav på allas förmåga att samarbeta flexibelt med uppdragets kvalitet i fokus. Det gäller att lägga sin egen prestige åt sidan för kundens bästa. Det är så vi skapar långsiktigt hållbara affärer.